Een ‘anders-dan-anders’-project voor het Heymanscentrum

In het Heymanscentrum van Lentis heeft dB audiovisueel vorig jaar in één dag zestig televisies geïnstalleerd. Dat lijkt misschien een simpel klusje, maar het had toch nog wat voeten in aarde. In dit blog vertellen we meer over dit ‘anders-dan-anders’- project.

Het Heymanscentrum biedt verschillende soorten zorg. Zo is er een revalidatiecentrum, maar ook een hospice voor mensen die in hun laatste levensfase zijn gekomen. Het huis heeft meerdere verdiepingen en kamers die bestemd zijn voor één tot drie personen. In het voorjaar van 2017 werd een aantal afdelingen volledig gemoderniseerd. Ook de tv-apparatuur was aan vervanging toe, vertelt teamleidster revalidatiecluster Karin Wezeman.

Moderne uitstraling


‘Het oude systeem was niet meer van deze tijd,’ zegt ze. ‘We hadden nog van die ouderwetse, dikke beeldbuizen en we wilden graag een product met een moderne uitstraling. Ook hygiëne speelt in een zorginstelling natuurlijk een belangrijke rol: zo moeten de afstandsbedieningen makkelijk schoongemaakt kunnen worden. Bovendien is het voor onze klanten belangrijk dat het systeem eenvoudig te bedienen is.’

Niet in de weg


Met die wensen werd dB audiovisueel benaderd. Gosse Annema van dB audiovisueel vertelt: ‘In totaal ging het om zestig televisies die met een beugel aan het plafond bevestigd moesten worden. We moesten er daarnaast ook rekening mee houden dat een aantal kamers ruimte biedt aan meerdere personen. Daarbij mogen de afstandsbedieningen elkaar natuurlijk niet in de weg zitten. Het is immers niet de bedoeling dat jij met jouw afstandsbeding de tv van je buurman kunt bedienen.’

Speciaal voor zorginstellingen

In de zoektocht naar een geschikte oplossing kwam dB audiovisueel al snel uit bij Philips. Gosse: ‘Philips heeft tv’s die speciaal voor zorginstellingen zijn ontwikkeld. Het mooie is ook nog eens dat deze televisies als een van de weinige in wit zijn uitgevoerd. Ze vallen niet te veel op en passen daardoor uitstekend in een omgeving als het Heymanscentrum.’

Uitdaging


De tv’s moesten met een beugel aan het plafond gemonteerd worden, vertelt Gosse. ‘De plafonds waren al voorzien van plafondplaatjes, waaraan wij de beugels konden bevestigen. Maar vlak voordat we daarmee aan de slag wilden, bleek dat de aannemer alle plaatjes had verwijderd en weggegooid. We zaten dus plotseling met een flinke uitdaging.’

Maatwerk

In allerijl belde Gosse een leverancier, die gelukkig in korte tijd zestig nieuwe plafondplaatjes kon maken. Ook de standaard ophangbeugels bleken niet de juiste lengte te hebben. Gosse: ‘Daarom hebben we die door een metaalbewerkingsbedrijf precies op maat laten maken. Zo konden we alle tv’s uiteindelijk toch nog op tijd installeren.’

Voorgeprogrammeerd

Ook zorgde dB audiovisueel voor een aantal reserve-tv’s. ‘We hebben alle gewenste instellingen op een usb-stick voorgeprogrammeerd,’ aldus Gosse. ‘Als een tv vervangen moet worden, hoeft de Technische Dienst van Lentis nu niet een heel menu door te lopen. In plaats daarvan hoeven ze alleen de usb-stick maar in te pluggen. De rest gaat vanzelf.’

Makkelijk te bedienen


Inmiddels zijn de nieuwe tv’s een aantal maanden in gebruik en ze bevallen uitstekend, vindt Karin Wezeman. ‘Ze zijn licht, comfortabel en erg makkelijk te bedienen. De televisies in het hospice zijn bovendien aan een verstelbare arm bevestigd. Hierdoor kunnen mensen vanuit allerlei posities tv kijken. Of ze nu op hun zij of hun rug liggen, dat maakt niet uit.’

Flexibel

Het was een hectische periode, zegt Karin, terugkijkend op de verbouwing. ‘We stelden strenge eisen aan de bedrijven die hier rondliepen. Zo mocht er in het hospice niet geboord worden als er iemand verbleef die in de laatste fase van zijn leven was. Voor dB audiovisueel betekende dit dat ze soms hun planning op het laatste moment moesten bijstellen. Dat is natuurlijk best lastig, maar ze toonden zich altijd zeer flexibel.’

Positief

Ze kijkt dan ook met een positief gevoel terug op de samenwerking met dB. ‘In onderling overleg konden we alles prima regelen. Ik vind ze klantvriendelijk en laagdrempeling. En ze hebben ons waar nodig goed geadviseerd. Wij zijn tevreden en onze klanten ook. En daar gaat het uiteindelijk om!’

Deel dit bericht